Ditt digitala kroppsspråk

Tänk på att det inte bara är VAD du skriver på nätet som räknas - ditt digitala kroppsspråk säger minst lika mycket om dig.

Ladda hem

På samma sätt som i den fysiska världen är det inte enbart VAD du säger som är viktigt, utan HUR du säger det. Ditt ”digitala kroppsspråk” är alltså hur, när och var ditt varumärke kommunicerar, engagerar, delar information och kommer i kontakt med andra på nätet. Vilken bild av dig själv eller ditt företag vill du visa? Hur stämmer den bilden överens med ditt varumärkeslöfte?

Här kommer 10 tips och faktorer du bör tänka på!

  1. Bidra med värde i dina nätverk! Det innebär alltså att posta sådant som du tycker är intressant och bedömer som relevant för ditt nätverk.

  2. Skriv inte bara om dig själv! Att uppfattas som för säljig är sällan välkommet i sociala sammanhang på nätet. Håll koll på hur stor del av ditt innehåll som bidrar med värde och hur mycket som har ett mer kommersiellt syfte.

  3. Alla dina aktiviteter säger något om dig! Vad du gillar, vad och hur du kommenterar andras innehåll och vilka grupper du är med i till exempel.

  4. Hur snabbt svarar du när någon tar kontakt och hur lätt är det att få kontakt med dig?

  5. Hur snabbt hanterar du en kris i eller med hjälp av sociala medier? Hur bemöter du kritik och negativa kommentarer?

  6. Ditt varumärke blir tydligare om dina profiler på de olika plattformarna hänger ihop. De behöver inte, och ska helst inte, vara exakt samma – men det måste hänga ihop.

  7. Var noga med hur du kommunicerar med bilder. Ett gemensamt och genomtänkt bildmanér skapar en enhetlig känsla och tydliggör ditt varumärke.

  8. Vilken typ av språk du använder är viktigt för hur du uppfattas. Är du formell eller avslappnad? I vissa sammanhang funkar det bra att vara skämtsam, i andra funkar det sämre. Anpassa ditt språk beroende på kanal, men håll ett tilltal som passar ditt varumärke.

  9. Anpassa ditt innehåll efter kanal. Posta inte exakt samma inlägg på Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram. Använd de olika kanalerna för att locka trafik till varandra, men variera inläggen.

  10. Hur engagerad du är och hur ofta du postar egna inlägg är viktigt. Kontinuitet är viktigt, på nätet bör du tänka som en publicist.